تالارهای دیده نشده مجموعه سعدآباد به روی مردم باز شد

۹۹۸ بازديد

به نقل از میزان، کیا پارسا، مدیر مجموعه فرهنگی‌ تاریخی سعدآباد، از باز شدن درهای دو تالار دیده نشده از فضاهای خصوصی کاخ اشرف با ترکیبی جدید به عنوان تالارهای موزه ای خبر داد. کاخ اشرف یکی از کاخ های مجموعه ی کاخ-موزه سعدآباد است که امروزه از آن به عنوان موزه‌ی ظروف سلطنتی استفاده می شود. قرار است از دو تالار جدید در ابتدای هفته ی جاری رونمایی شود. بازدید از این تالارها برای عموم آزاد است. 

 وی در صحبت های خود از تالارهای قدیمی و گنجینه های موجود در آن سخن گفت:

یکی از این تالارها، تالار موسیقی و دیگری استودیوی خصوصی عکاسی پهلوی و فضاهای اطراف آن است. قرار است در این تالارها آثاری بی‌نظیر و دیده‌ نشده از مخازن این موزه مانند سرویس فاخر چینی دانمارکی که در قرن ۱۸ میلادی با سفارش دربار دانمارک در کارخانه کپنهاگن ساخته شده و همچنین ظروف آنتیک اروپایی متعلق به سه دوره قاجار، پهلوی اول و دوم، به نمایش در آید.

آقای کیا پارسا به کاربری های دیگری که این تالار قرار است داشته باشد، اشاره کرد:

از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در این موزه می‌توان به اختصاص یکی از تالارهای مرکزی به نمایش دائمی ظروف نقره منحصربه‌فرد و کمتر دیده‌شده دربار پهلوی با عنوان «تالار نقره» اشاره کرد. همچنین از پیانوی این کاخ که متعلق به دوران پهلوی اول است پس از مرمت و احیا، طی مراسمی با نواختن یکی از استادان بنام موسیقی کشور رونمایی خواهد شد.

مدیر مجموعه فرهنگی‌ تاریخی سعدآباد در ادامه ی صحبت های خود، موزه ظروف سلطنتی را یکی از پربازدیدترین موزه های سعدآباد دانست و گفت:

موزه ظروف سلطنتی از بی‌نظیرترین موزه‌های موجود در کشور است که توسط بازدیدکنندگان خارجی از کشور مبدا انتخاب می‌شود و مورد بازدید قرار می‌گیرد و این خود گویای اهمیت و جایگاه مهم این موزه در بین علاقه‌مندان و گردشگران خارجی است.

وی اظهار داشت:

این موزه صرف‌نظر از محبوبیت و هویت تعریف‌شده آن به عنوان موزه‌ای مستقل و شناسنامه‌دار، مورد توجه جامعه پژوهشی و دانشگاه محور نیز هست و همواره به منظور مآخذ و منبع مستدل تاریخی و فرهنگی مورد توجه ویژه دانشجویان، استادان، مورخان و پژوهشگران قرار گرفته است. علاوه بر آن، موزه ی ظروف سلطنتی نقش موثری را در تحقیق، تولید و بازآفرینی مقالات و پایان‌نامه‌های تاریخی، هنری و صنعتی در سه عصر قاجار، پهلوی اول و دوم برای جامعه علمی-پژوهشی کشور فراهم ساخته است.

 پارسا در پایان صحبت های خود به هویت تاریخی و فرهنگی مجموعه سعدآباد اشاره کرد و بیان داشت:

مجموعه سعدآباد، صرف نظر از داشتن هویتی تاریخی و فرهنگی در قالب موزه و ارائه اطلاعات موزه‌ای به مخاطبین، باید پیوند پژوهشی و تحقیقاتی را با جامعه محقق و دانشگاهی کشور آغاز کند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.