هنر بانوان روستای کوچک کلپورگان در سطح جهانی قابل تحسین است

۹۸۴ بازديد

غدا هیجاوی روز سه شنبه در آیین جشن ثبت جهانی روستای کلپورگان در سرسرای فرهنگ و ارشاد اسلامی سراوان از همه کسانی که تلاش زیادی در زمینه جهانی شدن کلپورگان انجام دادند تشکر ویژه کرد.
وی گفت: به عنوان نماینده سازمان صنایع دستی جهانی احترام فراوانی برای بانوان کلپورگان و احیای جایگاه ویژه سراوان قائل هستم.
وی افزود: کلپورگان به عنوان نخستین روستای جهان در منطقه آسیا و اقیانوسیه ثبت جهانی شد و علاوه بر آن 2 روستا در آمریکای لاتین به عنوان روستای جهانی ثبت شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر کلپورگان در ایران لالجین همدان نیز به عنوان شهر سفال ثبت جهانی شده است اما تفاوت روستای کلپورگان با لالجین این است که بانوان در کلپورگان با دست این کار را انجام می ‌دهند و از مادران به دختران این هنر نسل به نسل انتقال می یابد.
رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع ‌دستی تصریح کرد: کلپورگان روستای کوچکی بحساب می آید اما مشارکت مردم آن در حوزه صنایع دستی بسیار زیاد و قابل تحسین است.
هیجاوی افزود: زمانیکه برای ارزیابی به منطقه آمدم متوجه شدم مردم این روستا علاقه زیادی به معرفی فرهنگ و هنر خود به جهانیان دارند.
وی گفت: نکته مهم در روستای کلپورگان این است که هنر سفالگری از مادر به دختر نسل به نسل منتقل می‌ شود.
وی از اداره میراث فرهنگی سراوان خواست برای توسعه صنایع دستی منطقه تلاش بیشتری انجام دهد.
وی تاکید کرد: بانوان کلپورگان نقش مهمی به عنوان نان آوران خانواده دارند و شوق و تلاش بانوان سبب جهانی شدن این روستا شد.
رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع ‌دستی اظهار داشت: به عنوان یک زن به بانوان این منطقه که در توسعه فرهنگ و هنر تلاش فراوانی را انجام می ‌دهند، افتخار می کنم.
هیجاوی افزود: در سال 2015، اصفهان و تبریز و سال 2016 مشهد و لالجین به عنوان شهر جهانی ثبت شده اند.
وی افزود: همچنین در سال 2017 ایران و تایلند به عنوان کشورها جهانی برای ثبت معرفی شدند.
به گزارش ایرنا لوح ثبت جهانی سفال کلپورگان از سوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع ‌دستی به فرماندار سراوان به نمایندگی از مردم این منطقه اهدا شد.
نمایندگان شورای جهانی صنایع دستی از چند روز قبل برای شرکت در جشن ثبت جهانی سفال کلپورگان و اهدای لوح ثبتی آن به مردم و مسئولان این روستا وارد سیستان و بلوچستان شدند.
زنان هنرمند بلوچ روستای کلپورگان سراوان در طول هزاران سال گذشته نسل به نسل از خاک و گل آثاری منحصر به فرد خلق می کنند که امروز با ثبت جهانی به عنوان نخستین روستای صنایع دستی جهان مایه افتخار ایران و ایرانی شده است.
سفالینه های تاریخی و منحصر به فرد این روستا در جنوب شرق سیستان و بلوچستان شاهکار اندیشه، ذوق، فرهنگ و هنر زنان بلوچ در سرزمین نخل و خورشید است که با گذشت زمان نه تنها از اصالت آن کم نکرده بلکه بیش از پیش بر ارزش های هنری آن افزوده است.
شهرستان سراوان با داشتن 13 هزار و 905 کیلومتر مربع وسعت در فاصله 330 کیلومتری زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.