مهمترین یافته های باستان شناسی سال ۲۰۱۷

خبر های صنعت گردشگری،خاطرات سفر

مهمترین یافته های باستان شناسی سال ۲۰۱۷

۱,۰۳۵ بازديد

 به نقل از ایسنا، پژوهشگران علم باستان شناسی در سال ۲۰۱۷ کشف های جذاب و مهمی در سراسر جهان داشتند که برخی از آنها رازهای پنهانی را برملا و بر حجم کتاب تاریخ جهان اضافه کردند. کشف بقایای شهری کهن زیر آب تا یافته های جذاب باستان شناسی و DNA انسان های اولیه، این ها مهمترین کشف های باستان شناسی سال ۲۰۱۷ جهان را شامل می شوند. 

کشف بقایای شهر رومی نئوپلیس زیر آب

پس از چندین سال تلاش مداوم برای یافتن شهر باستانی نئوپلیس باستان شناسان توانستند این سکونتگاه وسیع و ۱۷۰۰ ساله را در سواحل کشور تونس کشف کردند. آن گونه که «امیلیانوس مارلینوس» تاریخ نگار رومی ثبت کرده است، شهر «نئوپلیس» در قرن چهارم پس از میلاد بعد از یک سونامی بزرگ زیر آب رفت. کشف این شهر قدمی بزرگ برای شناسایی تاریخ حکمرانی رومیان در جهان است. مسوول کاوش های باستانی شهر نئوپولیس همچنین در این کشف از سالم ماندن خیابان ها و نمادهای شهری شهر پس از صدها سال زیر آب ماندن خبر داد.  

 

 

کشف بقایای معبد کهن آزتک‌ها و زمین بازی

از دیگر کشف های مهم علم باستان شناسی پیداشدن یک معبد دایره ای شکل بوده که در ستایش الهه باد آزتک ها ساخته شده است. این معبد پشت کلیسایی متعلق به دوران رومی در قلب شهر مکزیکوسیتی در کشور مکزیک پیدا شد که در سالهای ۱۴۸۶ تا ۱۵۰۲ در زمان حکومت «آهویزوتل» پادشاه پیش از «موکتزومای» دوم شاه معروف امپراتوری آزتک ساخته شد.

زمین بازی نیز دیگر قسمت کشف شده این محوطه باستانی‌ست که تنها قسمت های سالم آن شامل پله ها و بخش مربوط به جایگاه تماشاچیان می شود. گفته شده است این زمین بازی ۵۰۰ متر طول داشته است. 

 

 

نمایشگاه دایمی سر مُردگان در تپه قدیمی

"کوبکلی تپه" از مهمترین و اسرارآمیزترین محوطه های باستان شناسی در جهان است که از آن ببه عنوان دیرینه ترین مکان پرستش و رسوم دینی یاد می کنند. ساکنان این منطقه که امروزه در مرز سوریه و ترکیه قرار گرفته است در هزاره دهم تا هشتم قبل از میلاد سازه هایی بزرگ و دایره ای شکل را با استفاده از سنگ های ایستاده ساختند و در آن مراسم های مذهبی و گردهمایی های اجتماعی خود را برپا می کردند. 

باستان شناسان امسال با استفاده از بررسی های میکروسکوپی دریافتند که به احتمال زیاد جمجمه افراد مرده در این سازه ها به صورت دایمی در معرض دید قرار داشت. این نخستین شواهد پیداشده از چگونگی رفتار ساکنان کوبکلی تپه با مردگان خود است. آنها سر از تن جدا شده مردگان افراد مهم و دشمنان خود را در این اماکن به نمایش می گذاشتند.  

 

کشف ۱۷ مومیایی چند هزار ساله

باستان شناسان مصری در کاوش های خود ۱۷ جسد مومیایی دست نخورده ای را پیدا کردند که به احتمال زیاد به مقام های دولتی و کاهنان تعلق داشت. پژوهشگران این ۱۷ مومیایی را در دخمه ای در استان مینیا در ۲۵۰ کیلومتری جنوب قاهره در گورستانی به عمق ۸ متر کشف کردند. علاوه بر این مومیایی ها که بیشتر آنها در شرایط سالمی قرار داشتند تابوت هایی آهکی،‌ تابوت های مخصوص حیوانات و پاپیروس‌هایی حکاکی شده با خط هیروگلیف نیز در این دخمه پیدا شد.

 

فضای خالی اسرارآمیز درون هرم بزرگ جیزه

دانشمندان باکمک ابزارها و فناوری های مدرن و با استفاده از آزمایش های فیزیک ذرات هرم بزرگ جیزه -بزرگترین هرم اهرام ثلاثه و مصر- را بررسی و فضای داخلی خالی را در میان این سازه باستانی کشف کردند. این اتاقک کشف شده و ناشناخته اولین ساختار بزرگی است که بعد از قرن نوزده میلادی درون این هرم ۴۵۰۰ ساله پیدا می شود. 

 

کشف اتاقی اسرارآمیز در مقبره باستانی یونان | مقبره رکسانا همسر ایرانی اسکندر مقدونی

از دیگر کشف های جالب دنیای باستان شناسی سال ۲۰۱۷ یافته های جذابی بود که در حفاری در منطقه آمفیپلیس- در ۶۵ کیلومتری شهر تساکلونیکی- در یونان سر از خاک برآورد. باستان در جدیدترین کشف خود به اتاقی در یک گور باستانی رسیدند که با خاک پر شده و روی دیوارهای آن آثاری با رنگ قرمز حک شده بود. این اتاق پشت مجسمه زنی قرار داشت که قبل از این در کاوش ها کشف شده بود. 

کاوشگران همچنین دو مجسمه ابوالهول بدون سر را نیز در در ورودی این آرامگاه کشف کردند و تلاش دارند تا با برداشتن خاک و دیوارهای سنگی به گور اصلی برسند و از راز هویت فرد دفن شده در این مکان باخبر شوند. این گور قدمتی ۲۴۰۰ ساله دارد و ممکن است مقبره رکسانا،‌ همسر ایرانی اسکندر کبیر، مادر یا یکی از نزدیکان وی باشد. 

کشف دی.ان.ای ۱۰۰ هزار ساله انسان‌های اولیه

پیش از این کشف هیجان انگیز، بقایای انسان های اولیه شامل نئاندرتال ها تنها در محوطه هایی در اروپا و آسیا پیدا شده بود. این موضوع برای زمانی طولانی باستان شناس ها را ناامید کرده بود اما با پیشرفت علم و با استفاده از روش هایی جدید، پژوهشگران توانستند نشانه هایی از حضور انسان تبارها را در رسوبات غار پیدا کنند. تیمی از باستان شناس ها رسوبات غارهایی در ۷ محوطه کشورهای فرانسه، بلژیک، اسپانیا، کرواسی و روسیه را بررسی کردند. آنها متوجه شدند دی ان اِی نئاندرتال ها در سه محوطه به ۶۰ هزار سال قبل باز می گردد و DNA ای که در غار دنیسوا در روسیه کشف شده است بیش از ۱۰۰ هزار سال قدمت دارد.  

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.